Expoziţie de fotografie: MOMENTUL ZERO, DALE

Centrul Cultural German Iaşi şi Asociația Culturală AltIași vă invită în perioada 8 noiembrie – 10 decembrie 2018 să vizitaţi expoziţia ZERO MOMENT, DALE, realizată de Juliane Eirich.

Expoziţia realizată în cadrul programului curatorial: „Teritorii suprapuse: laborator, galerie, spațiu public” şi curatată de Cătălin Gheorghe, prezintă o selecţie de fotografii dintr-o serie realizată de Juliane Eirich în Dale, Norvegia, care vor fi prezentatea publicului joi, 8 noiembrie 2018, începând cu ora 18:00 la Borderline Art Space (Str. Belvedere 18, Iași).

Argumentul curatorial:
Momentul zero este acea fracțiune de timp pe care o experimentezi atunci când te afli între două spații perceptive. Cel negativ, în care liniștea și calmul te atrag într-o stare perplexă de anxietate și incertitudine, și cel pozitiv, în care se întâmplă o răsturnare de situație, un impuls de a-ți controla emoționalitatea și a-ți impune o înțelegere.

Aflată într-o rezidență de artist în comunitatea rurală Dale, dintr-un fiord al Norvegiei, Juliane Eirich explorează o graniță invizibilă a sinelui în diferitele situații de recluziune și de plimbare în peisajul din împrejurimi. Fotografiile apar ca o reprezentare a atenției contextuale ori ca o imaginare a dizolvării umanității în imperiul vag al naturii. Casele par fantomatice, parcă niciodată locuite, însă probabil întreținute de forțe invizibile, iar peisajele, ramurile mestecenilor, frunzele, iarba și pereții de piatră sunt entități marcate de transformare, de ceva care e imposibil să nu se fi întâmplat.

Imaginile pe care le vedem sunt surprinse la limita indeterminată dintre serenitate și tumult, în acel moment zero aflat între liniștea neîntâmplării și neliniștea unei întâmplări. Starea de calm a contemplării detaliilor și împrejurimilor — a formei structurale și cromaticii indecise a unei frunze, a verticalității temporale a unui fir de iarbă, a echilibrului în instabilitate al unui peisaj — e contrapunctată de o stare de neliniște, o angoasă existențială pe cale de a se produce cât de curând.

Se observă, însă, faptul că întrebuințarea camerei fotografice pentru a surprinde acel moment zero nu are funcția de a unifica experiențele, ci mai curând de a ilumina separarea condiției naturale față de construcția (probabil) umană. În decizia artistică a creării imaginii, natura rezonează cu funcția vizualității, însă doar pentru a evidenția valoarea afectivă a elementelor atmosferice.

În acest sens, mișcarea spațială a fotografului, implicând utilizarea tehnicilor de ‘close-up’ și ‘distant shot’, pare a fi folosită ca metaforă cinematică de măsurare afectivă a apropierii și îndepărtării, prin studierea detaliului și ținerea unei distanțe față de ceea ce poate părea străin. De asemenea, decizia printării fotografiilor la o dimensiune mai mare sau mai mică implică acțiunea privitorului, câtă vreme privitorul trebuie să se apropie sau să se îndepărteze de fotografii pentru a vedea anumite detalii sau fotografia în ansamblul ei.

Suspendați în atmosfera momentului zero, nemișcați fizic în fața imaginii, ne putem transpune empatic în solitudinea flagrantă a fotografului inserat între experiența alienării și rezoluția zen.

s-a născut în Munchen, Germania. După două stagii de internship în Miami și München, a studiat la Academia de Design Fotografic din München. După absolvire, s-a mutat la New York și Honolulu pentru a lucra și a-și continua propriile proiecte. A petrecut 18 luni în 2007-8 la Seoul, Coreea de Sud, cu o bursă DAAD. În iulie 2011 a fost artistă în rezidență la Studio Kura din Itoshima, Japonia. În 2014 a fost artistă în rezidență la Nordic Artists Centre din Dale, Norvegia. Din 2009 s-a stabilit în Berlin. Fotografiile ei au fost expuse în SUA, Canada, Siria, Tunisia, Italia, Elveția, Franța și Germania și au fost prezentate în numeroase publicații, printre care: revista New York Times, revista ZEIT, revista Süddeutsche Zeitung, M le Magazine du Monde, Monocle și European Photography. A lucrat pentru clienți precum Studio Olafur Eliasson, PRADA, Adidas, Daimler și BMW. Prima ei monografie ‘Itoshima’ a fost publicată de Peperoni Books, Berlin.

Organizator: Asociația Culturală AltIași.
Proiect sprijinit financiar de Administrația Fondului Cultural Național, Institutul Cultural Român, Centrul Cultural German Iași, Goethe Institute.
Sponsori: Gramma Winery, Cuptorul Moldovencei.
Parteneri media: WINK, RFI România, Radio România Cultural, Modernism.

!
Daca dorești sa fii la curent cu evenimentele organizate de noi, te poți abona la newsletter.