Joi, 21 octombrie, pra 17:00 va avea loc deschiderea expoziției LAST CHRISTMAS (of Ceaușescu), a artistului fotograf Anton Roland Laub. Expoziția poate fi vizitată până pe 30 octombrie la Galeria Aparte.
Anton Roland Laub este un artist născut în România și care trăiește de mai bine de douăzeci de ani la Berlin. După stabilirea sa în Germania, a făcut studii de artă și, în ultimii ani, a realizat proiecte de fotografie și cărți de artist care problematizează dictatura comunistă din România și moștenirea ei. Pentru scena românească de artă contemporană, subiectul este bine cunoscut și, în prezent, lipsit de interes. Putem explica acest lucru prin interesul elitelor intelectuale pro-occidentale pentru integrarea în lumea vestică în timpuri complicate ce au urmat euforiei aderării la Uniunea Europeană acum aproape cincisprezece ani.
În opinia mea, cred că proiectele lui Anton Roland Laub sunt relevante în contextul românesc nu prin subiectul ales, ci prin modul de tratare al lui. Proiectele „Mobile Churches” și „Last Christmas (of Ceaușescu)”, acesta din urmă prezentat în Galeria Aparte, sunt modele de cercetare artistică prin rigoarea conceptuală, abordarea contemporană a fotografiei documentare și prin folosirea creativă a formatului cărții de artist. Fotografiile din expoziție, grupate tematic ne prezintă, într-o manieră subiectivă, casa lui Ceaușescu din București și camera de la Unitatea militară din Târgoviște unde a fost judecat și executat cuplul Ceaușescu în timpul Crăciunului 1989. Imaginile de arată detalii insignifiante pentru privitor, obiecte-martor ale vieții de zi cu zi a familiei dictatoriale sau ale simulacrului de proces fotografiate spontan, de multe ori cu o lumină flash frontală într-o estetică de tip snapshot. Fotografia documentară contemporană a depășit funcția primară de a ne arăta cu obiectivitate ceva ce a existat în realitate și a devenit o platformă pentru experimente formale și comunicaționale. Imaginile nu trebuiesc interpretate singure, sensul construindu-se prin analiza lor în ansamblul acestui puzzle vizual. Leitmotivul proiectului este mașina de scris a tatălui artistului, simbol al rezistenței și al independenței individuale în cadrul unui regim politic opresiv.
Istoria personală a artistului interferează cu cea publică pentru care o cunoaștem cu toții. De fapt, Anton Roland Laub ne spune în subtext că nu putem construi o societate normală fără să clarificăm trecutul nostru recent, fără să dăm un răspuns clar de ce a fost nevoie să moară mai bine de o mie de oameni în decembrie 1989, pentru a avea loc o schimbare dramatică de regim politic.
Matei Bejenaru
Curator
————————————-
Născut și crescut în București, a studiat la Academia de Arte Weißensee și la Neue Schule für Fotografie, Berlin. Din anul 2000 locuiește și lucrează în Germania. Este finalist al premiului New Discovery Award la Festivalul Internațional de Fotografie Les Rencontres d’Arles. Lucrările sale fotografice au fost expuse printre altele la FORMAT Photography Biennale, Derby; la Festivalul Photo Saint-Germain, Paris; EMOP, Atena și Berlin, dar și în România la atelier35, București. Opera sa este inclusă în colecția de carte și media art a Staatliche Museen zu Berlin, în arhiva Les Rencontres de la Photographie, Arles, dar și în colecția Muzeului Memorial al Zidului Berlinului și a Muzeului Municipiului București;
————————————-
̦, ̂ ̦̆ “ ” ̦, ̆ ̆ ̦ – ̦ „ ” ̦.