fbpx

Art & Ecology. Part 1

Vineri, 11 septembrie de la ora 20:00 vă invităm la o nouă serie de proiecții de artă video „Art & Ecology. Part 1”, organizată de spațiul cultural hibrid Art+Design, în parteneriat cu Centrul Cultural German Iași și Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k.).

Curatorii acestei serii sunt artiștii vizuali români Anca Benera & Arnold Estefan, care vor fi prezenți pentru o scurtă introducere și discuții cu spectatorii. La finalul seriei vor fi lansate și câteva publicații editate de n.b.k.

Programul celei de-a cincea serii:
Ursula Biemann – Deep Weather, 2013, 9:17
Ursula Biemann – Sahara Chronicle, 2006-2009, 45:55
Ursula Biemann – Europlex, 2003, 21:09

La nivel global, amprenta omenirii asupra mediului a produs efecte devastatoare, numai dacă ne gândim la deșeul radioactiv sau cantitatea de plastic din oceane. Multe dintre aceste imixtiuni în geologia Pământului este posibil să nu dispară niciodată (plastic, aluminiu, schimbările apărute în izotopii de carbon și azot, etc). Ele vor rămâne înscrise în straturile gelogice ca fosile tehnologice și definesc, în scala geologică a planetei, o nouă eră denumită Anthropocene. Din punct de vedere științific încă nu este definit cu exactitate începutul aceastei noi ere. Unii cercetători consideră Revoluția Industrială ca posibil prim moment, alții iau ca reper apariția bombei nucleare, dar posibil să se fi produs mult mai devreme, odată cu debutul colonialismului. Termenul în sine anthropos (uman) este în mod inerent asociat omenirii și faptului ca noi toți ca specie ar trebui să ne asumăm o vină colectivă, însă șaptezeci la sută din dezastrul ecologic este produs de un număr relativ restrâns de corporații, care supra-exploatează resursele planetei. Prin urmare, au apărut o serie de alți termeni, unul dintre ei fiind Capitalocene (nu numai ca sistem economic dar și ca mod de relaționare cu resursele naturii).

Supra-exploatarea resurselor minerale necesare tehnologiei în scopul “progresului” și dezvoltării economice, nu se reduce numai la teritoriul terestru ci și spațial (minarea asteroizilor). În ultimul deceniu au apărut noi cadre legale care facilitează și reglementează accesul marilor corporații la exploatarea spațiului cosmic, dar și accesul în apele internaționale în zone extra-teritoriale. Toate acestea vor genera noi zone de conflict și inegalități economice, sau vor accentua și mai mult fragilitatea geopolitică a teritoriilor deja afectate de trecutul colonial. În acest context, arta deschide noi rute de gândire care încep să prindă formă înainte ca aceste fenomene să devină palpabile în societate. Colecția video n.b.k Berlin conține o serie de video-eseuri relevante în acest sens, care abordează tema crizei climatice actuale.

Ursula Biemann evidențiază în Deep Weather faptul că ecologia mondială este un sistem interconectat în care efectul extragerilor de petrol din nordul Canadei sunt experimentate de locuitorii deltei din Bangladesh, care se luptă cu creșterea nivelului mării. Deseori efectele încălzirii globale – deșertificarea, producții mai scăzute de recolte – inflamează conflictele sociale deja existente. În sudul global, schimbările climatice agravează crizele sărăciei, violenței care rezultă din moștenirile colonialismului și neoliberalalismului. Acest cerc vicios alimentează crizele umanitare și războaiele civile care amplifică dezastrele politice, economice și de mediu. Sahara Cronicle si Europlex abordează peisajul cultural și economic dintre Europa și Africa, dezvăluind implicațiile profunde ale migrației și consecințele globalizării.

Anca Benera (n. 1977) și Arnold Estefan (n. 1978) lucrează cu o gamă largă de mijloace de exprimare, cuprinzând instalație, video, performance, desen și intervenție urbană. Ei examinează raporturile de putere în contexte sociale, economice și politice pentru a medita asupra societății ca o țesătură de legi și convenții ce trebuie mereu reimaginate. Cei doi investighează strategii geopolitice, subiectivități postnaționale, instabilitatea istoriei și a percepției sale între memoria publică și cea privată. Sunt cofondatori ai CIV/Centrul de Instrospecție Vizuală.

Proiecțiile vor avea loc în aer liber, în spațiul Substance (curtea interioară). Accesul este liber și se face doar purtând mască, iar locurile vor fi distribuite ținând cont de regulile de distanțare fizică în vigoare.

Proiectul face parte din programul curatorial „Librăria ca spațiu public”, derulat de Art + Design și co-finanțat de AFCN. Parteneri: n.b.k., Centrul Cultural German Iași. Parteneri media: Radio România Cultural, RFI, Ziarul de Iași, Modernism.ro.