Expoziția artistului german Tobias Zielony face parte dintr-o serie de evenimente organizate în această toamnă de Asociația Compania FaPt în parteneriat cu Centrul Cultural German Iași și Galeria Aparte (spațiul de proiecte al Facultății de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași).
Expoziția curatoriată de Cătălin Gheorghe poate fi vizionată online în perioada 20 – 30 octombrie 2020 pe platforma online Visiting Artists a website-ului Galeriei Aparte: aparte.arteiasi.ro/visiting-artists/
Argumentul expoziției:
Proiectul expozițional propus de Tobias Zielony, în calitatea sa de artist invitat să își prezinte practica artistică în spațiul online al Galeriei Aparte, se înscrie într-o serie de cercetări vizuale pe care artistul le-a realizat în ultimii ani asupra unor comunități ale tinerilor reprezentând diferite forme de exprimare subculturală într-o societate orientată din ce în ce mai mult spre un consum mono-cultural facilitat de globalizarea politicilor economice.
Aflat într-o călătorie de cercetare pe cont propriu în Ucraina, Tobias Zielony a întâlnit un grup de tineri din Kiev cu care a interacționat în crearea unei serii de fotografii și a unui film experimental în care expresii de viață ale tinerilor comunică într-un mod simbolic cu reflecții specifice conștiinței lor politice. Prin intermediul acestor tineri, Tobias Zielony imersează în lumea evenimentelor secrete de tip ‘underground’ în care cultura queer se hibridizează cu scena techno, iar narațiunile despre urmările revoluției ucrainene din 2013 deconspiră tipuri de apropriere ironică a comportamentelor asociate serviciilor secrete rusești în acțiunile lor quasi-secrete pe teritoriul estic al Ucrainei. De aici derivă și titlul seriei fotografice și a filmului cu fotografii dinamice, „Maskirovka”, care într-o traducere liberă se referă la un gen de „mică mascaradă”, asociată aluziv cu acțiunile subversive ale așa-numiților „oameni verzi” care au acționat sub identitate ascunsă în sprijinul forțelor autonomiste pro-ruse, inclusiv în ocuparea Crimeei în 2014.
În fotografiile realizate de Tobias Zielony, tinerii sunt surprinși în interacțiune, în mediul domestic ori în cluburi, în intimitate ori adunați în grupuri la intrările în spațiile secrete în care se întâlnesc, iar orașul e privit prin straturi ierarhice de arhitectură și ceață. Portretele tinerilor surprind comportamente, simboluri ale culturii tatuajelor ori forme meta-identitare de mascare.
Asamblând 5400 de fotografii realizate în timpul șederii sale în Kiev, Tobias Zielony realizează un film stroboscopic, cu 5 imagini derulate într-o secundă, care construiesc o narațiune intersecțională asupra conflictelor politico-militare, a luptelor de stradă, a modului lor de mediatizare prin intermediul televiziunii, puse într-o perspectivă comparativă cu viața reactivă a tinerilor. Amestecul accelerat de scene contrase dintr-o secvențializare supra-condensată a unui timp istoric decomprimat între momentele de pace și cele de conflict social și militar pare a face o dublă aluzie, pe de o parte la inflația de suprapuneri de evenimente care se șterg unele pe altele într-o memorie bulversată, iar pe de altă parte la un moment de pierdere a conștiinței, în clipa amenințării morții, când amintirile par a se succeda într-un ritm amețitor. Însă, în intenția sa, Tobias Zielony nu acceptă o dramatizare pesimistă a situației politico-sociale din Ucraina, ci încercă să conecteze poveștile locale ale tinerilor cu o mișcare globală a răspunsului lor neliniștit față de jocurile absconse de putere.